20 de Trenduri în Digital Marketing pentru E-Commerce în 2018

Customer lifetime value, micromomente sau microconversii, guerilla marketing și autenticitate sunt doar câteva dintre caracteristicile strategiilor de marketing din 2018. Am stat de vorbă cu 20 de specialiști în marketing online și am aflat la ce schimbări ne putem aștepta anul acesta:

  1. #CustomerLifetimeValue – Anabela Luca, Managing Director adLemonade
  2. #MarketingPeopleLove – Andreea Moisa, Managing Director Beans United
  3. #MicroMomente – Andrei Georgescu – Managing Partner WhiteImage
  4. #Maturizare – Bianca Grip, Managing Director GripAds
  5. #Adaptare – Călin Biriș, Digital Director Loopaa Marcom
  6. #VindeOnline – Cosmin Dărăban, CEO & Co-fondator SilkWEB & Gomag
  7. #Autenticitate – Raluca Radu, Owner MTH Digital
  8. #GuerillaMarketing – Doina Vîlceanu, Business Development Manager ContentSpeed
  9. #DiversificareMedia – Dragoș Smeu, General Manager Mavericks
  10. #NoBullshit – Răzvan Acsente, Director de Marketing OLX România
  11. #Optimizare – Eugen Potlog, Founder & Chief Optimizer UX Studio
  12. #AnulProvocărilor – Horia Neagu, Digital Marketing Consultant
  13. #MarketingTrends – Ionuț Munteanu, Managing Partner WebDigital
  14. #InteligențăArtificială – Iulian Ghișoiu, Fondator TargetWeb
  15. #MobileFirst – Liviu Taloi, Co-Fondator ECOMpedia
  16. #BeReal – Lucia Ciucă, Managing Director Quantum Data Science
  17. #Analytics – Mihai Vînătoru, CEO DWF
  18. #CustomerExperience – Oana Sav, Institutul de Marketing
  19. #Date – Cristian Ignat, Chief Canopyst Canopy
  20. #Diversificare – Elena Dobre, General Manager Zarbi

 

 1. #CustomerLifetimeValue – Anabela Luca, Managing Director adLemonade

2018 pentru magazinele online va fi despre CLV (customer lifetime value), data analytics și CRO (conversion rate optimization), este de părere Anabela Luca.

„Pentru agențiile de marketing, va fi despre automatizări avansate, creare de conținut video într-un ritm accelerat, campanii de influencer marketing și a fi la curent cu toate update-urile lansate de Google și Facebook, care nu vor fi puține și cu siguranță nu ușor de digerat (pe principiul: “adaptează-te sau mori”).

Pentru utilizatori, va crește rata adopției de adblockere. În continuare utilizatorii nu vor fi dispuși să plătească pentru conținut de calitate, fără reclame, așa că va trebui găsit un echilibru și o moderație în reclamele bine targetate, livrate în conținutul online consumat. Conținutul video va cunoaște o creștere accelerată în continuare, estimările arătând că anul acesta vor ajunge la o rata de 80% din conținutul online (cu 2 ani mai devreme decât estimările inițiale care vorbeau de 2020).

Așadar, cuvintele cheie pentru 2018 sunt: adaptare, automatizare, analiza avansată a datelor.”

 

 2. #MarketingPeopleLove – Andreea Moisa, Managing Director Beans United

Odată cu intrarea în vigoare a regulamentului GDPR, Andreea Moisa spune  că și companiile își vor gândi strategiile de marketing cu nevoile utilizatorilor în minte:

„Cea mai mare schimbare se va produce odată cu intrarea în vigoare a reglementărilor privind protecția datelor personale (GDPR), care va duce la o regândire a modului în care multe companii fac astăzi marketing. În 2018 vom vedea din ce în ce mai multe campanii customer centric, care sa țină cont de nevoile, dorințele și drepturile consumatorului final. Marketerii vor fi nevoiți să fie atenți la tool-urile pe care le folosesc și să-și regândească politica de colectare a datelor și de comunicare cu contactele lor. Pentru noi nu poate să fie decât o veste bună, care va aduce companiile mai aproape de filosofia de inbound marketing și ne va scuti în sfârșit de spam-ul nedorit.”

 

 3. #MicroMomente – Andrei Georgescu – Managing Partner WhiteImage

Clienții tot mai informați și modificările legislative vor face din 2018 anul cu cele mai radicale schimbări în marketing:

„Micromomentele vor transforma brandurile din selleri în sfătuitori – Fiecare etapă, fiecare pas în rezolvarea unei probleme a unui consumator, reprezintă o oportunitate de comunicare pentru branduri și o oportunitate de a influența decizia clientului în favoarea lor.

GDPR va reorganiza strategiile de marketing – cea mai importantă schimbare legislativă care va separa mult strategiile digitale din restul lumii de cele din Europa. Impactul va fi resimțit în special în zona de colectare date, care va da mari bătăi de cap în ceea ce privește retargetarea. Share-uirea de date precum cookie-uri între platforme va fi o adevărată povară din perspectiva explicațiilor ce trebuie date userilor.”

 

 4. #Maturizare – Bianca Grip, Managing Director GripAds

„2018 este cu siguranță anul în care piața de e-commerce va trece la următorul nivel. Retailerii online devin din ce în ce mai buni, mai performanți, iar asta se datorează echipelor specializate care gestionează aceste proiecte”, ne spune Bianca.

„Ceea ce este foarte interesant în evoluția pieței este dezvoltarea zonei de social shopping și axarea în special pe rețelele sociale precum Instagram și Pinterest. De asemenea, introducerea influencerilor în campaniile online oferă rezultate foarte frumoase atât la nivel de awareness, cât și la nivel de rezultate.”

 

 5. #Adaptare – Călin Biriș, Digital Director Loopaa Marcom

La începutul anului, Mark Zuckerberg a anunțat schimbările legate de newsfeed, lucru care ii va obliga pe marketeri să-și îmbunătățească calitatea postărilor.

„Ca o primă concluzie, anul acesta mă aștept să vedem conținut mai rar, lucrat cu mai multă atenție, cu scopul de a obține interacțiuni, cât și mai multe postări video și LIVE-uri.

De asemenea, cred că în 2018 vom vedea mai multe magazine online care vor folosi chatbots de Facebook pentru a comunica direct cu clienții. Avantajul acestui tip de comunicare este faptul că rata de deschidere a mesajelor pe Facebook Messenger este de peste 80%, în comparație cu sub 20% în cazul newsletterelor.”

 

 6. #VindeOnline – Cosmin Dărăban, CEO & Co-fondator SilkWEB & Gomag

Comunicarea prin conținut video va fi tot mai mult utilizată, tehnologia fiind accesibilă oricui. Practic, azi nimic nu te mai oprește să faci un video cu telefonul, după care să îl postezi pe cele 3 canale importante: Facebook, YouTube și Instagram.

Mult discutatul AI poate fi ușor utilizat prin chatbots care, implementați la nivel de site și mesagerie pe Facebook, încep să ofere rezultate excelente. Mai cred în personalizarea conținutului și a comunicării, în funcție de comportament, locație, dispozitiv utilizat și moment din funnel..

Cunoscând faptul că România are cea mai mare creștere în e-commerce din Europa și tot mai multă lume #vindeonline, este posibil să apară un mare jucător de afară.”

 

 7. #Autenticitate – Raluca Radu, Owner MTH Digital

„Va deveni din ce în ce mai clar că autenticitatea și relevanța vând și sunt favorizate de algoritmii principalelor canale de marketing online, Google și Facebook. Cred că nu trebuie să vorbim despre buzzword-uri de la content și video marketing până la campanii cu micro sau macro influenceri sau automatizări, ci despre o schimbare de mindset în marketingul online. Va fi vorba despre postări non-intruzive, reclame non-invazive, marketing indirect și autentic, care vor vinde mult mai bine decât tehnicile promoționale cu care ne-am obișnuit.”

 

 8. #GuerillaMarketingDoina Vîlceanu, Business Development Manager ContentSpeed

„Cu tot mai mulți retaileri preocupați de digitalizare și strategii omnichanel și cu bugete tot mai mari alocate promovării în Social Media, noul trend important va fi #SocialBuying”, ne spune Doina Vîlceanu.

„De asemenea, datorită soluțiilor SaaS de e-commerce, bariera de intrare în online a scăzut considerabil. Prin urmare, vom vedea tot mai multe startup-uri care, din lipsă de resurse, vor automatiza cât mai multe canale de promovare. Important e să găsească mixul de marketing potrivit care să le genereze primele comenzi în magazinul online.”

 

 9. #DiversificareMedia – Dragoș Smeu, General Manager Mavericks

Dragoș Smeu crede că „pe lângă focusul pe mobile care deja devine o certitudine în 2018 și locații offline (pick-up points sau magazine fizice), o altă direcție de dezvoltare ar trebui să fie diversificarea canalelor de promovare pentru a ajunge la cât mai mulți utilizatori noi și pentru a crește încrederea în brandul magazinului online. Nu doar campanii cu obiectiv strict de cost per conversie și ROI imediat, nu doar Youtube și Display, ci și campanii pe Instagram, cu influenceri, PR online și parteneriate cu magazine online care au o activitate complementară.”

 

 10. #NoBullshit – Răzvan Acsente, Director de Marketing OLX România

„Ne așteaptă un an în care marketingul care generează utilitate și nu bullshit va conta din ce în ce mai mult. Autenticitatea comunicării, empatia, focusul pe micro-comunități și personalizare, crearea experiențelor vor defini campaniile de marketing de succes în 2018. Brandurile care își vor asuma implicarea activă în comunități, care vor crea un cadru de colaborare cu oamenii pe care îi deservesc vor avea parte de atenție, de încredere și implicit de efort financiar din partea clienților.”

 

 11. #Optimizare – Eugen Potlog, Founder & Chief Optimizer UX Studio

”Observăm de mai mulți ani acest fenomen, dar în 2018 cred că se va accentua dorința consumatorilor de a-și satisface extrem de rapid nevoile. Așadar, ca marketeri în digital, trebuie să ne asigurăm că le suntem alături și le oferim platforme și site-uri bine optimizate pentru a căuta, identifica și cumpăra rapid produsele și serviciile de care au nevoie”, ne spune Eugen Potlog.

 

 12. #AnulProvocărilor – Horia Neagu, Digital Marketing Consultant

CTR-ul organic – principala provocare a anului 2018.

„Knowledge Graph – care apare deja la 1 / 5 căutări – reprezintă o schimbare fundamentală faţă de SERP clasice. Un alt game changer îl constituie mărirea limitei de caractere a meta description din decembrie 2017. 2018 sper să fie anul în care strategiile SEO locale vor începe să facă pasul dinspre rank tracking pur spre monitorizarea SERP features. ”

 

 13. #MarketingTrends – Ionuț Munteanu, Managing Partner WebDigital

„Consider că ne aflăm abia la începutul revoluției în marketing-ul digital, viitorul constând în crearea de interacțiuni care să umanizeze procesul de învățare, documentare, socializare și, în cele din urmă, de achiziție a produselor și serviciilor. Google, Facebook și Instagram vor fi în continuare cele mai folosite canale de marketing”, ne spune Ionuț Munteanu.

 

 

 14. #InteligențăArtificială – Iulian Ghișoiu, Fondator TargetWeb

Trendurile momentului sunt:

  • „Cautări Vocale – numărul de căutări vocale în motoarele de căutare va crește și estimăm că până în 2022 procentul celor care vor realiza căutări vocale se va apropia de 40% în România.
  • Inteligența Artificială – cu siguranță, felul în care companiile vor alege să facă promovare va conta mai mult în 2018, iar RankBrain va răsplăti site-urile care vor juca corect și vor oferi o experiență foarte bună utilizatorilor.
  • Link Building – Estimez că încet, dar sigur, deținătorii de site-uri din România vor schimba “crearea de link-uri” cu “câștigarea de link-uri”.

 

 

15. #MobileFirst – Liviu Taloi, Co-Fondator ECOMpedia

„Mobile First: Designul unui magazin online începe de la interfața de mobil și se sfârșește tot acolo. Testele de usability, aplicațiile de A/B Testing, toată industria de optimizare a conversiilor, se vor orienta cu predilecție către interfețele de mobil.

Mobile First: Dacă până acum doar traficul de mobil a depășit traficul de pe desktop, anul acesta vom asista la depășirea din punct de vedere numeric și valoric a comenzilor lansate de pe mobil versus cele lansate de pe desktop.”

 

 16. #BeReal – Lucia Ciucă, Managing Director Quantum Data Science

Social. Brandurile vor folosi canalele sociale mult mai bine. Business-urile care vor fi conștiente atât de influență cât și de cum să se comporte corect în social media vor câștiga. De la folosirea live-urilor până la modul în care comunică constant și consistent, clienții au învățat să deosebească discursurile false de cele autentice. #besocial #bereal”

 

 

 17. #Analytics – Mihai Vînătoru, CEO DWF

„Consider că în 2018 vom asista la o creștere a importanței marketingului online în cadrul strategiilor generale de marketing pentru companiile din România, în special pentru brandurile mari, ce direcționează încă cea mai mare parte din bugete către canalele tradiționale de promovare. În cadrul campaniilor SEO gestionate la DWF, observăm un interes din ce în ce mai mare al clienților în direcția zonei de Content Marketing, concretizat atât prin materiale pentru propriul site, cât și articole de tip Native Advertising”, ne spune Mihai Vînătoru.

 

 18. #CustomerExperience – Oana Sav, Institutul de Marketing

Oana Sav crede că anul 2018 nu aduce în România noutăți sau trenduri complet noi, despre care profesioniștii din piață să nu fi vorbit recent.

„Strategia digitală şi #CustomerExperience ar trebui să fie direcțiile sub care să evolueze industria, dincolo de noutăți și trenduri sau tehnologii. Companiile din România încep să înțeleagă că inițiativele digitale disparate nu mai funcționează și că, dincolo de tactici și campanii, au nevoie de un plan coerent de transformare digitală, care să susțină strategia generală de business a companiei.

Omnichannel rămâne o grilă obligatorie. Digitalul nu e totul, iar inițiativele și activitățile online trebuie integrate cu cele offline.”

 

 19. #Date – Cristian Ignat, Chief Canopyst Canopy

Cristian Ignat este de părere că „în 2018 vor avea de câștigat business-urile interesate să înțeleagă și să analizeze impactul fiecărui canal de promovare în generarea vânzărilor și conversiilor (data attribution). Toți avem acces la un volum imens de date, analiza lor va aduce eficientizarea cheltuielilor de marketing și a rezultatelor.”

 

 

 20. #Diversificare – Elena Dobre, General Manager Zarbi

Elena Dobre se așteaptă ca „businessurile online să vadă apariția unui număr important de challengers în principalele industrii, fapt care va solicita implicarea de resurse suplimentare de la jucătorii actuali, chiar și pentru menținerea poziției prezente, iar pentru marketeri hiper-specializarea profesională.

Tot în 2018 mizez pe succesul creației video în comunicările live ale brandurilor precum și pe o mai mare inserție de chatbots în programele de personalizare a experienței clienților.”