Vinzi in strainatate? De ce?

Una din întrebările din actuala grilă de preselecție a GPeC și care face parte din criteriile TRUSTED.ro întreabă magazinele online daca vând în străinătate. De ce ?

Două motive principale sunt cele care ne-au determinat sa includem această întrebare:

1. Ar fi logic ca un magazin online să profite de Internet, ca un spațiu global, și să nu limiteze aria de vânzare doar la un teritoriu restrâns. Și totuși, majoritatea magazinelor online fie precizează clar că nu livrează decât în România, fie acest lucru se deduce indirect atunci când cauți zona de livrare sau când vrei să selectezi țara la adresa de livrare.

N-am înțeles niciodată de ce ar trebui să existe această limitare. Chiar daca site-ul tău e doar în română, dacă îți comandă un român stabilit în Spania vei refuza comanda ? Dar din Republica Moldova ? Sau poate cineva din Japonia ? (ultimul caz nu este deloc ipotetic, pe lista de discuții comert_electronic in Aprilie 2011 chiar se discuta un asemenea caz.

Mai ales în situația în care plata se face prin card, nu am înțeles de ce ar trebui să existe această limitare.

Sigur că aceste comenzi ar fi excepții și nu regula, dar în fond singurele probleme suplimentare posibile ar fi transportul și/sau vama (in funcție de țară și de ce vinzi).

Iarăși, evident, în funcție de profilul magazinului s-ar putea ca acest lucru să fie extrem de improbabil sau spațiul tău de desfacere să fie limitat (de exemplu de producător) la teritorului României.

Și atunci, pentru ușurința magazinelor online ne-am propus să fie menționat pe pagina magazinului de pe Trusted.ro dacă magazinul poate vinde sau nu în străinătate.

2. Probabil că mai puțini dintre voi știu că există un Centru European al Consumatorilor în România ECC România –  (care este un proiect al APC Romania, unul dintre initiatorii TRUSTED.ro, alaturi de GPeC și Legi-internet.ro) , ca de altfel în toate țările din Uniunea Europeană. Acestea sunt parte a unor proiecte ale Comisiei Europene de a susține tot felul de măsuri pentru a promova schimbul transfrontalier european de bunuri și servicii (inclusiv în comerțul online).

Astfel, ECC România poate să știe în mod direct pentru a informa în mod relevant consumatorii din afara României dacă un site românesc vinde sau nu în străinătate.  Sau, dacă există o problemă post-vânzare, și avem de a face cu un magazin atestat TRUSTED.ro, poate afla în mod direct persoana de contact pentru a rezolva prin conciliere internă.

Nu am avut în calcul nicio obligație legală referitoare la vânzarea în afara României când am adresat această întrebare. De altfel, dacă site-ul este doar în limba română și vinde doar ocazional în afară, conform Regulamentului Roma I al Uniunii Europene legea aplicabilă vânzării este cea din România. (mai multe detalii în insemnarea aceasta de pe legi-internet.ro)

Deci întrebarea din titlu rămâne valabilă în mod generic pentru magazinele online: Vinzi în străinătate? De ce?

Insemnare de Bogdan Manolea, Legi-Internet.ro