WatchShop: ”Am trecut toată artileria grea în online” – Interviurile GPeC
În cadrul interviului de astăzi, Cătălin Florea (CEO WatchShop.ro) ne vorbește despre experiența echipei pe parcursul pandemiei – de la lockdown și schimbările rapide de comportament ale publicului țintă, până la provocările interne și strategiile de succes care au readus magazinul online la un nivel stabil în piață.
Cum s-a văzut ultimul an din punct de vedere business overall pentru WatchShop?
Un an imprevizibil, în care am încercat să ghicim realitatea imediată, pentru a putea lua decizii referitoare la business. A fost o muncă de echipă intensă, iar rezultatul unul satisfăcător. Am majorat bugetul de marketing, am fost mult mai prezenți pe toate canalele și am comunicat mai eficient către clienți. Financiar am fost echilibrați și avem acum astfel posibilitatea să construim ceva durabil.
Ce impact a avut pandemia asupra vânzărilor de ceasuri, având în vedere că pot fi considerate obiecte de lux? Care a fost reacția publicului?
Deși a fost un an cu multe provocări și schimbări, din punct de vedere al vânzărilor nu au existat mari fluctuații. Piața de ceasuri continuă să prezinte interes, ceea ce ne dă speranță. Putem vorbi despre o oarecare reticență în achiziționarea de ceasuri imediat după declanșarea pandemiei, însă situația s-a redresat pe parcurs. Noi, cei din echipa WatchShop, am încercat să venim în întâmpinarea nevoilor pe care clienții noștri le au, am dezvoltat segmentul de servicii cu valoare adăugată și încercăm constant să îmbunătățim oferta și experiența de cumpărare a clienților.
Au fost anumite produse pentru care a existat cerere, în ciuda schimbărilor de comportament?
Am observat o cerere în creștere pentru smartwatch-uri. Clienții noștri sunt tot mai preocupați de un stil de viață sănătos și, în același timp, doresc să fie permanent conectați la informațiile din telefon sau alte device-uri. Astfel, acestea sunt practice, de mici dimensiuni, ușor de purtat și de asortat diverselor ținute. Ca atare, în acest an ne-am îmbogățit portofoliul cu brandurile Apple, Asus, Fitbit, Withings și Garett.
Ce strategie de business ați adoptat pentru a vă alinia la cerințele pieței actuale? Ce caută acum clienții WatchShop?
Precum am afirmat și în trecut, am trecut toată artileria grea în online, am investit mai mult în marketing și am căutat să oferim clienților noștri un raport excelent calitate-preț. Am demarat noi colaborări în vederea atingerii obiectivelor strategice și de vânzări, cât și pentru creșterea capitalului de imagine. În topul preferințelor clienților noștri se înscriu 2 categorii: brandurile clasice, apreciate pentru accesibilitatea și durabilitatea produselor: Casio, Orient, Seiko și Citizen, și brandurile premium: Tissot, Garmin și Ingersoll.
Sunteți participanți la Competiția GPeC în cadrul căreia ați avut parte de un audit complet pentru magazinul online. Cum v-a ajutat asta până acum?
Sfaturile primite din partea specialiștilor din juriu ne-au ajutat să ne evaluăm mai bine site-ul, să optimizăm diferite secțiuni și procese, să facem demersurile necesare în vederea îmbunătățirii experienței utilizatorilor în cadrul magazinului nostru online. Rezultatele au fost mai multe decât mulțumitoare, iar feedback-ul clienților a fost unul pozitiv.
Ați avut parte de vreo experiență neplăcută din care ați avut de învățat? Dacă da, ce sfat ați da altor antreprenori pentru a evita astfel de situație?
Ca antreprenori am observat că suntem oarecum setați să căutăm soluții la toate situațiile care apar. Eu mi-am dorit să cresc proiectul WatchShop și am identificat ca soluție pentru asta investiția în profesioniști. Am adus omul, profesionistul, și i-am dat libertatea de decizie și resursele necesare pentru a-și face treaba.
Ce nu am facut, și încerc să schimb asta, nu am creat un mecanism astfel încât să pot face o evaluare constantă a acelui profesionist pentru a vedea dacă aduce plus valoare companiei sau nu. Nu i-am cerut un plan de acțiune de la început, cu obiective clare. A rezultat un haos care s-a soldat cu plecarea în masă a tuturor oamenilor din acel departament.
Odată cu această experiență, ne-am hotărât să implementăm în companie un sistem mai clar de responsabilități și obiective, sistem care, împreună cu misiunea companiei noastre, sperăm să ne aducă acei profesioniști care să ducă proiectul WatchShop la un alt nivel.
Sfatul pentru ceilalți antreprenori este să investească în echipa lor și în oameni noi, profesioniști. Doar așa pot spera că vor face parte dintr-un proiect de succes.