Care sunt așteptările românilor de la Black Friday 2019? | Studiu Trusted.ro & Eureka Insights

Black Friday 2018: Satisfacție clienți online versus offline (Studiu Trusted.ro)

În campania de Black Friday din noiembrie 2018, românii au făcut cumpărături online de peste 250 de milioane de euro, în creștere cu aprox. 30% față de 2017, când valoarea se situa la puțin peste 200 de milioane de euro. Vânzările și notorietatea celui mai mare eveniment de reduceri din online-ul românesc au crescut considerabil în rândul românilor, dar și așteptările sunt mai mari în fiecare an.

Cel mai recent studiu realizat de programul național de certificare a magazinelor online Trusted.ro & Eureka Insights arată că 9 din 10 români au fost satisfăcuți de Black Friday în 2018 și intenționează să participe și anul acesta la campaniile de reduceri. Ei au fost îndeosebi mulțumiți de varietatea ofertei de produse și de viteza de navigare a site-urilor. 8 din 10 respondenți au apreciat calitatea produselor și rapiditatea livrării, dar nu au fost mulțumiți de prețurile produselor pe care le-au căutat.

Black Friday 2018: Satisfacție clienți online (Studiu Trusted.ro)

5 din 10 români au căutat sau au cumpărat produse online de Black Friday 2018

În perioada 16-30 noiembrie 2018, un cumpărător a consultat, în medie, 6 magazine online pentru a găsi produsele dorite și a achiziționat, în medie, 7 produse. 81% dintre cumpărători au achiziționat produse pentru uz personal, iar 52% au cumpărat cadouri pentru Crăciun.

Cele mai căutate oferte de Black Friday în magazinele online din România au fost înregistrate de următoarele categorii de produse:

  1. Fashion, bijuterii și accesorii
  2. Laptop-uri, telefoane și tablete
  3. Cosmetice și produse de îngrijire personală
  4. Electrocasnice și climatizare
  5. Televizoare, produse foto & audio-video
  6. Produse pentru casă, bricolaj & petshop
  7. Cărți, cadouri și produse de birotică
  8. PC, accesorii periferice și produse software
  9. Produse pentru copii și bebeluși
  10. Servicii turistice

Cele mai scumpe produse vândute de Black Friday au fost: pachetele turistice; laptopuri, telefoane și tablete; televizoare și produse foto, audio-video; PC-uri și produse periferice și software; electrocasnicele și produsele de climatizare.

Black Friday 2018: Bugete alocate pe categorii de produse (Studiu Trusted.ro)

În medie, respondenții studiului au cumpărat în luna noiembrie produse nealimentare în valoare de 1.573 de lei, bărbații cheltuind mai mult decât femeile: 1.836 de lei vs. 1.324 de lei.

Black Friday România 2018: online versus offline

În raport cu magazinele fizice, magazinele online au fost vizitate de mai mulți consumatori de Black Friday. Iulian Stanciu, CEO eMAG, mărturisea la GPeC SUMMITBlack Friday reprezintă singurul moment din an când e-commerce-ul bate retail-ul tradițional. Mai mult, la eMAG, campania de Black Friday însumează 8-10% din volumul total al vânzărilor anuale.

Una dintre cele mai mari diferențe dintre online și offline este că, în online, cumpărătorii se grăbesc să cumpere la începutul campaniei, pentru a prinde cele mai bune oferte, în vreme ce în magazinele fizice așteaptă sfârșitul campaniei, obișnuiți ca cele mai mari reduceri să fie păstrate la finalul perioadei.

Clienții tind să viziteze mai multe magazine online (5.7 online versus 4.8 offline), dar să cumpere mai multe produse din magazinele fizice (10 produse offline versus 7 produse online) și să aloce bugete mai mari offline (1.855 de lei) față de online (1.573 de lei).

Intenția de retur a fost relativ scăzută atât în offline (7%), cât și online (14%), numărul de produse returnate fiind în medie de 3/comandă atât offline, cât și online.

Per ansamblu, românii au fost mai mulțumiți de experiența Black Friday în magazinele online decât în cele fizice și mai dispuși să repete experiența online în 2019. Potrivit studiilor eMAG, intenția de cumpărare a românilor de Black Friday a crescut de la 44% în 2017 la 51% în 2018, iar notorietatea evenimentului la nivel național a crescut de la 79% în 2017 la 88% în 2018.

Raport GPeC - Intenția de cumpărare de Black Friday 2018

Sondajul Trusted.ro & Eureka Insights a fost realizat în perioada 1-10 decembrie 2018, pe un eșantion de 391 de participanți la Black Friday 2018 în mediul online și 366 de participanți în mediul offline, persoane de peste 18 ani din mediul urban, cu acces la internet.