De ce să alegi o platformă de tip SaaS pentru magazinul tău online. Avantaje și dezavantaje de la Doina Vîlceanu (ContentSpeed)

Doina Vîlceanu (ContentSpeed) - Interviu GPeCUna dintre cele mai importante decizii pe care trebuie să le iei când îți deschizi un magazin online este să alegi tipul de platformă pe care vei dezvolta site-ul.

Sunt multe lucruri pe care trebuie să le ai în vedere, de la funcționalitățile specifice business-ului, la scalabilitate și, evident, costuri. 

La GPeC SUMMIT am decis să cerem sfatul specialiștilor, așa că am întrebat-o pe Doina Vîlceanu, Chief Marketing Officer la ContentSpeed, ce platformă recomandă unui magazin online la început de drum.

Doina este de câțiva ani și jurat în Competiția GPeC. Am profitat de acest interviu pentru a o întreba care sunt principalele probleme cu care se confruntă magazinele online și ce sfaturi de creștere are pentru antreprenori.

GPeC: Care este cea mai persistentă greșeală de Usability pe care o descoperi la magazinele online înscrise în Competiția GPeC?

Doina Vîlceanu: Sunt trei, nu mă pot hotărî doar la una dintre ele. Le văd recurent de ani de zile.

În primul rând, lipsa diferențiatorilor. Cred că nu a existat un jurat de-a lungul anilor care să nu menționeze acest aspect. Livrarea prin curier rapid, plata cu cardul și drept de retur în 14 zile nu sunt diferențiatori, ci norma. În momentul în care vrem să avem o șansă față de marii jucători din piață trebuie să devenim mult mai creativi și să găsim ceva deosebit. Ca de exemplu client service-ul, cum zicea Raluca [Radu]: când nu ai bani, devii creativ. Când ești creativ poți să oferi o experiență. Experiența nu constă, însă este memorabilă.

La polul opus ar fi excesul de creativitate și creativitatea de dragul creativității, fără a testa. Ne hotărâm noi că elementele trebuie să stea în alt loc decât ne-am obișnuit. Obiceiul de navigare într-un magazin online nu se creează, din păcate, pe magazinul vostru. Prin urmare, nu chinuim clieții în momentul în care vor să plaseze o comandă.

Al treilea este faptul că nu știm cui ne adresăm. Văd magazine online care sunt create clar pentru un anume public, însă acest fapt nu reiese din funcționalități, din aspect. Într-un fel va arăta un magazin B2C, care se adresează consumatorului final, și cu totul altfel va arăta și va funcționa un portal B2B. Hai să știm sigur cui vrem să vindem și să ne adresăm în conformitate.

GPeC: Ce sfaturi de Usability ai pentru magazinele online românești?

Doina Vîlceanu: Am senzația că teoria deja o știm toți, practica ne omoară. Am o singură recomandare care să fie universal valabilă.

La ediția GPeC SUMMIT din mai am avut o prezentare despre growth hacking, unde explicam că funnel-ul nu se termină o dată cu livrarea comenzii. Ce am văzut la majoritatea magazinelor online pe care le-am jurizat, dar și la cele de la care cumpăr în mod constant, este lipsa acțiunilor care duc către fidelizarea clientului.

Pe de-o parte ne plângem cât de scump este marketing-ul, că nu suntem profitabili, ce cost mare are generarea unei comenzi. Dar nu înțelegem că recurența, care rezultă doar în urma fidelizării, este cheia acestui succes.

Ca sfaturi practice pentru fidelizare – și nu mă refer doar la cardul de fidelizare – se pot face lucruri mult mai simple. O felicitare cadou, o notiță de mulțumire în colet, un voucher, un cupon care să fie valabil pentru următoarea comandă. Sunt niște lucruri atât de minore, dar care fidelizează clientul.

GPeC: Ce putem să le spunem magazinelor online la început sau celor care vor să-și deschidă un magazin online din perspectiva platformei pe care ar trebui să o aleagă?

Doina Vîlceanu: Recomandarea mea pentru un start-up în e-commerce – că poate fi deja un business valid, dar care acum își deschide acest canal de vânzare – va fi mereu să meargă pe o variantă de platformă SaaS (Software as a Service). La început de drum ai atât de multe bătăi de cap, de la logistică, la catalogul de produse, la documentare, la inclusiv strategia de marketing online care va diferi de strategia ta obișnuită de promovare din offline. Și atunci nu merită bătaia de cap și efortul de a încerca o altă abordare a e-commerce-ului decât cu ceva stabil, existent, standardizat.

GPeC: Dacă ar fi să ne uităm la principalele diferențe între platformele de e-commerce de tip SaaS și cele open-source, care ar fi plusurile și care minusurile?

Doina VîlceanuPlatformele open-source au marele avantaj de a avea niște comunități în jurul lor. Există comunitate Magento, comunitate Presta Shop ș.a.m.d. Aceste platforme sunt gândite pentru programatori. Programatorii găsesc bucățele de cod, module preexistente, iar datoria lor este să le înnădească astfel încât posesorul de magazin online să aibă un produs finit.

Din punctul meu de vedere, dezavantajul platformelor open-source este că… un modul e făcut de un rus, unul de un chinez, unul de un francez și acest Turn Babel, în momentul în care dorești să mai adaugi niște funcționalități, constați că se nasc incompatibilități. Turnul va cădea.

Iar dacă te și apuci să customizezi o platformă open-source, riști pe partea cealaltă să nu mai ai parte de update-urile de securitate. Și, oricum, platformele open-source prin însăși forma lor de „cod la vedere” sunt mult mai expuse la aceste breșe de securitate, pentru că toți din comunitatea respectivă știu de minusurile platformei respective și cum să le exploateze.

În momentul în care vorbim de o platformă SaaS, avantajele ar fi că au multe funcționalități preintegrate: curieri, procesatori de plăți ș.a.m.d. Prin urmare, trebuie să alegi o platformă SaaS din piața respectivă, din piața în care operezi, pentru că e deja pregătit. Nu mai trebuie să înnădească nimeni nimic.

Al doilea avantaj ar fi costul. Costul de implementare și timpul de implementare este net scăzut față de o platformă de tip open-source. Deși se spune că open-source este gratuit, tot trebuie implementat, deci tot ai nevoie de o agenție ș.a.m.d.

Al treilea aspect de luat în seamă este scalabilitatea platformei de e-commerce. În momentul în care există sute, mii de clienți – când vobim de piețe de e-commerce mature – care folosesc acea platformă, tu vei beneficia de update-uri, de noi module, de o chestie securizată, nu mai ai nici un fel de bătăi de cap din punct de vedere tehnic.

Evident că există și minisuri ale platformelor e-commerce. De exemplu, ContentSpeed Start-up, varianta noastră de SaaS cu abonamente lunare. Ca să ai parte de customizare există patru căi.

Fie este o funcționalitate de interes, pe care noi știm că și-o vor dori mulți alți clienți și atunci, da, o vom face. Fie sunt clienții mari, cu licență proprie, care au servicii de dezvoltare custom, și atunci noi le implementăm pentru ei și, într-un n timp, aceste funcționalități ajung și pentru varianta închiriată. Fie sunt parteneriatele. Mulți producători sau ofertanți din piață vin la o platformă mare să se integreze. În loc să meargă la fiecare magazin online în parte să facă o integrare custom, preferă să meargă la o platformă mare, s-o integreze și să fie disponibilă standard pentru toți clienții platformei respective.

GPeC: Spuneai într-un alt interviu că alegerea platformei de e-commerce depinde foarte mult de nivelul sau de etapa în care se află business-ul respectiv. Ce înseamnă asta mai exact?

Doina Vîlceanu: Într-adevăr, din punctul meu de vedere, nivelul tău de business ar trebui să fie în topul considerentelor în baza căruia îți alegi platforma de e-commerce.

Prima întrebare ar fi: „De ce am eu nevoie cu adevărat?”. Care sunt funcționalitățile must-have versus nice-to-have pentru a funcționa, pentru a migra în online? Un retailer tradițional din mall poate are nevoie musai de click-and-collect. Un distribuitor are nevoie de condiții comerciale și de generare de oferte pentru agenții lor. Un magazin online care are 5 produse va avea nevoie de un design mai ghiduș, care să se adapteze și să pună în valoare acele 5 produse. Primul lucru este să ne întrebăm „Care este această listă de funcționalități?”. Apoi începem să căutăm platforma.

În momentul când ajungem la căutarea platformei vom observa că, cel puțin la nivel declarativ, unele dintre ele sunt similare ca funcționalități. Aici nu mai departajăm din punct de vedere tehnic ci:

  1. Ar trebui să ne uităm în primul rând la portofoliul de clienți al furnizorului. Dacă fac și magazine online și site-uri de prezentare și REP etc., probabilitatea este ca majoritatea să fie la un nivel mediocru. Deci căutăm pe cineva care este specializat în e-commerce.
  2. Apoi ne uităm să fie, preferabil, magazine din nișa noastră. Altfel, furnizorul va învăța pe banii noștri cum să facă funcționalitățile respective.
  3. Ne uităm la anvergura magazinelor din portofoliu. Dacă niște jucători mari din piață au ales platforma respectivă, iar ei ar putea în orice lună să schimbe magazinul online, dar preferă să rămână pe platforma aceea, înseamnă că au un motiv, știu ei ceva.
  4. Apoi ar trebui să ne uităm la mărimea echipei. Dacă sunt 2-3 programatori, iar unul dintre ei pleacă în Germania, nu va fi problema furnizorului, el pur și simplu nu are suficient personal încât să ne deservească.
  5. Foarte relevant este și dacă oferă servicii. În teorie, orice platformă SaaS este destul de simplu de folosit, așa este gândit as a service. Te uiți la niște tutoriale video, citești câteva articole și-ți poți configura. Dar, ca owner de business e preferabil să te concentrezi pe alte aspecte ale afacerii tale.
  6. Posibilitățile de divorț. Trebuie să fii foarte atent cum migrez eu de pe platforma respectivă în cazul în care se întâmplă ceva? Preferabil ca platformele să fie scalabile. Dacă am noroc și cresc, vreau să mă extind internațional, vreau să-mi adaug un soft de gestiune, voi putea să fac cu platforma aceasta sau va trebui să mă mut? Este totuși o bătaie de cap.
  7. Un ultim element: serviciile post-lansare. Există varianta în care agenția îți predă un magazin online superb și, după aia, descurcă-te singurel că noi ne-am făcut treaba. Serviciile post-lansare ca mentenanță, garanție, dezvoltări custom la cererea clientului sunt vitale ca magazinul online să rămână viabil. Soft-ul în general se schimbă de la o zi la alta. Nu ne putem aștepta ca un magazin online creat acum jumătate de an sau acum doi ani să mai fie în regulă și peste un an.

Prin urmare, prețul, că așa începusem discuția, apropo de raportul calitate-preț, cred că ar fi ultimul considerent. Până la urmă există costul alegerii unui preț mai mic.


Vezi interviul integral pe YouTube. Nu uita să te abonezi la canalul de Youtube GPeC pentru a descoperi toate interviurile și clipurile noastre imediat ce sunt publicate.


GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier

Gold Partner: VTEX

Brought to you by: Orange

Eveniment susținut de: Cora, DHL, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Luigi’s BoxNew Black, Oracle

Radioul Oficial: Kiss FM

Hosting Oficial GPeC: Hosterion

Limousine Service: City Limo