De la idee creativă la antreprenoriat – Interviu cu Cristian Lupșa, Editor-in-Chief Decât o Revistă
Proiectul Decât o Revistă a pornit când 5 prieteni jurnaliști și-au dorit să facă, măcar într-un singur exemplar, o revistă fără restricțiile și blocajele editoriale de care s-au lovit pe parcursul carierei. Unul dintre acei 5 prieteni este Cristian Lupșa; el a acceptat invitația noastră de a povesti la GPeC Live cum dezvolți un start-up de nișă și de ce este important să construiești o comunitate în jurul brand-ului tău.
Urmărește interviul integral pe Spotify și pe canalul nostru de YouTube:
(podcast coming soon!)
De ce ”decât o revistă” și ce măsuri ați luat din punct de vedere antreprenorial?
Decât o Revistă a pornit inițial în 2008 ca proiect de sine stătător, un experiment, urmând să fie lansat într-un singur exemplar. Cristian Lupșa ne spune că mitul fondator din spatele revistei este că el și colegii lui au decis că ”vom face decât o revistă care va apărea decât o dată”, făcând referire ironică la fenomenul folosirii incorecte a adverbului.
Datorită feedback-ului pozitiv primit de la public, Cristian și colegii săi au decis să continue proiectul. Însă recunoaște că le-a fost greu la început să se obișnuiască cu antreprenoriatul deoarece veneau toți din zona jurnalistică și creativă.
”Niciunul dintre noi nu era antreprenor, simțeam nevoia să facem ceva în care credem. Acesta e un drive antreprenor: simți că ai nevoie de un spațiu în lume doar al tău.”
Primele două numere ale revistei au mers fără publicitate, însă curând echipa a realizat că nu este suficient să aibă un produs diferit pe piață dacă nu poate fi sustenabil. ”Creativitatea nu e suficientă să ducă un produs creativ mai departe, e nevoie de structură, organizare și ceva disciplină financiară” ne mărturisește Cristian.
Din punct de vedere antreprenorial, decizia principală a fost să-și creeze un model de business sustenabil care să suplinească modelul tradițional în care publicațiile depind foarte mult financiar de publicitate.
”Dacă vrei ca un startup să meargă, există un grad de sacrificiu personal care să îl facă să meargă. În antreprenoriatul creativ din România și din ONG-uri [bugetul] există atât cât să mergem înainte, este mereu la limită. Cred că antreprenorii care rămân în joc acceptă această realitate neplăcută. O lecție importantă este să fii pregătit mereu de fluctuații.”
Chiar dacă acum depind într-o anumită măsură de publicitate, echipa Decât o Revistă a refuzat orice relație comercială nesemnalizată. Cristian punctează asupra transparenței și importanței de a fi sincer cu publicul atunci când livrezi conținut sponsorizat.
De ce ați ales calea jurnalismului narativ?
”Jurnalismul narativ pe care am ales noi să îl facem nu este menit să înlocuiască celelalte forme. E nevoie în continuare de știri, de anchete și investigații. Ce simțeam noi că lipsește erau niște povești intime care arată efectul momentelor asupra indivizilor. (…) Oriunde în lume unde se face astfel de jurnalism este un pariu de nișă, este menit să îți dea contextul sau experiența emoțională pe care celelalte genuri de jurnalism nu ți-o oferă.”
Care au fost cele mai mari provocări din punct de vedere business?
”A trebuit să accept că am acest rol de antreprenor de ceva ce ar trebui să fie cel puțin sustenabil. A fost o provocare pentru că nu m-am regăsit și în continuare nu mă regăsesc în business. Mă interesează mai mult misiunea decât profitabilitatea.”
Cristian ne povestește cum, în 2015, proiectul a trecut printr-o criză în care nu mai era sustenabil: numărul de abonați scădea pentru că nici conținutul nu mai era ceva nou. Așa că a trebuit să gândească totul de la 0 și să construiască un business complementar care să ajute la finanțarea jurnalismului: au început să facă produse pentru companii (conținut scris și vizual), au vândut cursuri ținute de membrii echipei și au dezvoltat evenimentul The Power of Storytelling.
Cum e să manageriezi o echipă de 20 de oameni diferiți?
”Cred foarte mult în transparență, și m-am bucurat să o văd funcționând ca unealtă de management. (…) Acest gen de proces îl recomand oricui. Nu spun că transaprența va aduce loialitate acolo unde nu era, dar e un exercițiu foarte bun pentru tine ca antreprenor și echipă.”
Un lucru pe care Cristian mărturisește că îl găsește dificil este să găsească oamenii potriviți care să îi ajute pe domeniile pentru care echipa nu are pregătirea necesară: project management, vânzări etc.
Cum construiești o comunitate în jurul brandului și cum te poate ea ajuta?
”Comunitatea este absolut esențială în orice business construit în acest moment. Noi am pornit de la ideea de comunitate încă de la început. Primul nostru sediu a fost mobilat parțial de lucruri primite de la cititori, i-am primit la noi în redacție, i-am servit cu prăjituri, i-am întrebat ce le place să citească etc. Am construit o comunitate arătându-le că ne pasă de ceea ce gândesc și ce cred. Comunitățile care se creează în jurul brandurilor și produselor pot fi niște ambasadori minunați și surse incredibile de conținut.”
Cristian crede că business-urile încă nu fac destule pentru a își face povestea cunoscută și nici pentru a asculta poveștile clienților lor pentru a ști cui și cum să se adreseze. Referitor la situația actuală, ne spune că ”afacerile care au reușit în criză au fost acelea care au reușit să comunice deschis cu publicul despre povestea lor”.
Decât o Revistă se bazează foarte mult pe comunitatea pe care a reușit să o creeze printre cititorii săi, pentru că susținerea acestora generează ⅓ din veniturile revistei. ”Cred că avem un viitor dacă oamenii plătesc pentru conținut. Generația mea nu plătea pentru conținut, dar generațiile mai tinere de acum nu au o problemă cu asta – vezi abonamentele la Netflix sau Spotify” ne spune Cristian cu optimism.
Spre finalul interviului am discutat și despre fenomenul fake news și contracararea lui, iar Cristian ne-a lăsat în încheiere și câteva gânduri care sperăm să fie food for thought celor care aleg o carieră în jurnalism sau calea antreprenoriatului:
Eu cred că, în România, nu facem destul în eforturile noastre. Pornim de la un standard prea jos, care este minimul pe care îl putem face/obține, și nu mă refer la profit, ci la impactul pe care îl ai în societate. Ca la școală: Am luat 5? A, e bine.
Trebuie să ne gândim: Ok, pentru 10 ce pot să fac? Se vede asta la politicienii noștri, la oamenii care conduc o organizație – arată o lipsă de asumare a responsabilității. E un gând la care țin pentru că e un standard de excelență în jurnalismul pe care îl facem.
Fii la curent cu cele mai noi resurse din E-Commerce și Digital Marketing – abonează-te la newsletter-ul GPeC!