Felix Pătrășcanu, Managing Partner FAN Courier, despre eCommerce, Curierat și Antreprenoriat în contextul actual

În cadrul dialogului deschis din data de Vineri, 27 Martie 2020, Andrei Radu, CEO GPeC, a discutat cu Felix Pătrășcanu, Managing Partner FAN Courier, despre cum se vede situația actuală din perspectivă eCommerce, curierat și antreprenoriat. Vă prezentăm rezumatul discuției și ideile principale.

Urmăriți interviul integral:

Despre situația FAN Courier

  • Se lucrează, în continuare, la capacitate maximă.
  • Singurele zone unde nu se poate livra sunt zonele în carantină.
  • Termenul de livrare a rămas același, pentru că se livrează B2C foarte mult în această perioadă. De cele mai multe ori expedițiile B2C se fac la scara blocului. 
  • Nu a crescut rata de retur pentru colete, pentru că toată lumea e acasă acum, dar este în continuare o problemă. Recomandare pentru clienți: să cumpere produse de care chiar au nevoie în acest moment. 
  • Se pot face livrări de la supermarket și, cu precădere, se pot face în aceeași zi. Condiția e ca magazinul să proceseze comanda și să pregătească coletul la timp.
  • Livrările de fresh food au crescut în ultima perioadă. E important ca firmele de curierat să fie pregătite pentru transportarea de fresh food (fructe, pește, carne etc). FAN Courier deține 23 de autoturisme specializate pentru asta.
  • Frica paralizează și dezvoltă comportamente bizare din partea clienților, unii alungă curierii pentru că le e teamă că aceștia îi vor infecta. ”Dar foarte mulți se comportă extraordinar cu curierii. Le mulțumesc lor și curierilor care sunt o componentă semnificativă în acest moment. Încercăm să îi protejăm cât putem de mult, am avut probleme să achiziționăm materiale prin care îi putem proteja. Am reușit să facem rost de mănuși, măști, dezinfectante pentru curieri și dezinfectăm cât de des putem mașinile” a declarat Felix Pătrășcanu în interviu.
  • Livrarea de medicamente e de mult în atenția FAN Courier, dar aici va trebui să pună la punct autoturisme speciale. Aici e nevoie de autorizații. Deocamdată doar se pot izola medicamente în lăzi frigorifice sau aseptice.
  • ”Avem câteva sute de persoane work from home, biocide sunt puse peste tot la dispoziție în hub-uri și birouri. Învățăm pe parcurs cum să facem dezinfectarea autoturismelor, pentru că până acum nu am fost puși în fața unei astfel de situații. Facem tot ce putem pentru ca toți angajații să se simtă în siguranță.”
  • Sub nicio formă nu am tăiat salarii, chiar angajăm oameni, pentru că avem nevoie în momentul de față.” 
  • Deocamdată nu au cazuri de contaminare. Au avut persoane în autoizolare care sunt acum în afara oricărui pericol.
  • Dacă se descoperă că un curier a fost infectat, legislația în vigoare îi obligă să comunice cu ce clienți a luat acesta contact pe parcursul livrării.

Despre situația în eCommerce

  • Raportat la ecommerce, săptămâna trecută (16-22 Martie) volumul de expediții FAN Courier a scăzut cu 10-15%, dar se observă o revenire.
  • Volumul de food delivery a crescut, se mai livrează și din verticalele sănătate și igienă personală, laptopuri, produse pentru work from home. Toate acestea au crescut în detrimentul bunurilor de folosință îndelungată (mașini de spălat etc.). 
  • Principalul proiect pe care îl dezvoltă la momentul actual Fan Courier este livrarea contactless și se lucrează în continuare și la renunțarea opțiunii de cash on delivery. Cea mai bună soluție e plata cu cardul la magazinul care face vânzările. 
  • ”Noi lucrăm din greu la digitalizare, dar statul încă ne cere ștampilă.”

Q&A despre Antreprenoriat și previziuni pentru următoarea perioadă

Ce șanse sunt ca firmele de curierat să aibă serviciile suspendate din cauza COVID-19?

Felix Pătrășcanu: ”În Italia și Spania, să luăm aceste cazuri, curieratele încă lucrează ușor restricționat în unele zone. În alte țări, ca și la noi, se lucrează la capacitate maximă. Sunt zvonuri, dar nu cred că se va întâmpla. Da, trebuie să avem grijă de curieri. Virusul nu omoară tineri, dar mulți dintre noi putem fi contaminați și să nu știm. Cu toate acestea, nu putem sta în casă, trebuie să ne vedem și de business-uri.

Un număr mic de magazine fashion și-au deschis secțiune de alimentare și mai sunt magazine de fashion care se gândesc să vândă mâncare. Cum vede Felix Pătrășcanu această situație?

F.P. – ”Cunosc cazuri așa. Sunt firme de rent-a-car care acum fac livrări de mâncare. E posibil ca multe companii să prindă gustul acestui tip de business și să se adapteze nevoilor de acum. Nu știu câte dintre ele vor rămâne acolo, pentru foarte mulți va fi o situație temporară.”

Ați remarcat o scădere a performanței angajaților care lucrează de acasă?

F.P. – ”Deși o mare parte din departamentul nostru lucrează de acasă, totul e în ordine și plătim furnizorii, angajații și dările către stat la timp. E foarte important să păstrăm o senzație de normalitate. Aici se vede adevărata solidaritate între antreprenori și business-uri.”

Cum vedeți criza economică de acum față de cea din 2008?

F.P. – ”E foarte diferită din cauza faptului că nu știm cât va ține și ce va urma, îmi e foarte frică de lucrul ăsta. Să presupunem că criza medicală va trece. E important pentru noi ca criza economică să fie în formă de V, cu scădere apoi creștere rapidă, decât în formă de U, cu pierderi prelungite și revenire lentă. Și asta mă sperie mai mult, nu știm de care va fi.”

Există oportunități care se pot naște din această criză?

F.P. – ”Sigur! Să începem cu plățile cash on delivery, de care tot vorbeam și la GPeC că vrem să scăpăm. În primul rând că management-ul cash-ului este foarte riscant. 

Un alt lucru important: digitalizarea – a statului, a companiilor. E momentul s-o facem, putem găsi soluții să ne facem viața mult mai ușoară.

Se vor schimba ierarhii, liderii de piață de acum s-ar putea să nu mai fie lideri, poate scăpăm și de birocrației. Sper că se va schimba și moralitatea oamenilor care lucrează în administrație.” 

Sfaturi pentru antreprenori? Cum să abordeze problema în momentul de față?

F.P. – ”În criza trecută ne-am făcut 3 scenarii: scădem 15%? Rămânem la aceeași cifră de afaceri? Creștem? Trebuie să ai planuri. S-ar putea ca ele să fie proaste, dar lipsa unui plan e mult mai rea. Vom trăi o altă realitate. Obișnuiți-vă oamenii să fie deschiși la schimbări. Poate unii antreprenori își vor da seama că e mai bine să lucreze de acasă.”

Concluzii

Cea mai mare frică a unui antreprenor: să nu poată să-și facă previziunile în lunile care urmează. 

Felix Pătrășcanu: ”Avem două crize: criza medicală – care nu știm cât va dura – și o recesiune economică, deși toate datele duc chiar către o criză. E important ca acum să nu ne gândim la profituri ci la subzistența firmelor noastre.

Avem nevoie de solidaritate în momentul de față. Avem un inamic comun. În trecut ne-am luptat între noi, acum e un singur inamic pentru toată lumea. Clienții trebuie să înțeleagă că curierii fac tot posibilul pentru a livra comenzile, ne-am dori să dea dovadă de empatie față de ei. Aici e soluția: să fim uniți, să trecem peste criza asta, pentru că nu cred că va ține o veșnicie.”

 


Fii la curent cu toate evenimentele pe care le pregătim, abonează-te la newsletter-ul GPeC!