GPeC LIVE: Despre e-commerce, experiența integrată, click-to-door și importanța datelor pentru a avea succes

Interviurile GPeC revin în acest sezon online sub denumirea de GPeC LIVE! În cadrul acestor webinarii tematice discutăm despre starea actuală a sectorului e-commerce, trenduri și strategii de business și online marketing pentru magazine online. 

Prima ediție l-a avut invitat pe Mircea Stan, CEO Postis, care ne-a vorbit despre dezvoltarea e-commerce pe categorii tot mai largi și tipologii tot mai variate de produse, complexitatea relației dintre retailul online și logistica omni-channel și așteptările tot mai mari ale clienților privitoare la experiența end-to-end.

Iată care au fost ideile principale ale discuției:

Postis este o platformă de optimizare a serviciilor de logistică pentru magazine online. Aceasta automatizează procesele de livrare și practic pune în legătură operatorii de servicii de curierat cu retailerii online.


Performanța nu trebuie să fie fixă pe un interval de timp și pe o anumită geografie, ci depinde de foarte mulți parametri. Este important să monitorizăm mai multe surse de date și de trafic pentru a anticipa și a reacționa din timp la problemele care pot apărea.


Parametrii care determină calitatea serviciilor de curierat: livrarea la timp, intervalul orar în care livrarea a ajuns la destinatar, geografia zonei în care se livrează, intervalele de timp în care sunt distribuite livrările, tipologia produsului (dacă plata e ramburs sau a fost deja achitat). Acești parametri sunt analizați de platforma Postis într-un interval de o săptămână și vor anticipa performanța de livrare a curierului.


La finalul anului 2020 a existat mult optimism vizavi de creșterea și evoluția pieței de e-commerce în 2021. Însă volatilitatea pieței a crescut în continuare, oportunitățile din piață s-au realizat la un nivel mai mic decât cel al așteptărilor.


Comparativ cu 2020, Mircea Stan estimează că la finalul anului 2021 se va înregistra o creștere de 10%-15%, nu de 20% cum s-a întâmplat în anul precedent.


Se estimează că vor exista anumite verticale e-commerce care vor continua să crească – cum ar fi FMCG, Farma, Home & Deco – iar altele vor înregistra o stagnare sau creșteri foarte mici, de exemplu IT&C și Fashion. În ceea ce privește scăderile, acestea vor duce la o consolidare a pieței de e-commerce și vor crea oportunități pentru branduri internaționale care pot intra pe piața din România.


În ultimii doi ani se observă o mișcare mai accentuată de extindere a magazinelor online din România către piața internațională. Însă nu reprezintă un procent reprezentativ din toate vânzările, ci doar cel mult 10%-12%.


Black Friday, deși s-a extins pe mai multe zile în România, este o perioadă în care per total se înregistrează creșteri în vânzări de 30%-40% față de o zi normală.


Mircea Stan se așteaptă la o creștere optimistă, dar atenuată, în piață – cu aproximativ 15%-20% – și prevede că vor apărea noi verticale ”vedetă”. De asemenea, clienții vor veni cu așteptări mult mai mari iar comercianții vor avea de înfruntat noi provocări în ceea ce privește achiziția și retenția de clienți (cu ajutorul campaniilor de digital marketing, de exemplu).