GPeC LIVE: Starea E-Commerce în România la final de 2021

Încheiem seria GPeC LIVE de anul acesta alături de Horia Grozea (Head of Sales Netopia Payments), într-un webinar dedicat concluziilor în care am analizat starea sectorului e-commerce din România în 2021.

Comparativ cu anul trecut, 2021 a înregistrat creșteri mai puțin spectaculoase. Însă în e-commerce încă este loc de creștere, iar asta o spun cifrele și concluziile de final de an. Redăm mai jos o parte dintre ele, conform discuției din cadrul webinarului:

Piața de e-commerce din România va deveni din ce în ce mai puțin permisivă pe măsură ce se va aglomera, așa că acum este momentul oportun pentru a începe un business online.


Travel, HoReCa și industria de evenimente au fost și în 2021 cele mai afectate verticale de business. Fiind domenii în care domină plata cu cardul, situația acestora a avut impact și asupra Netopia. Însă anul acesta, verticala de Travel a reușit să revină, în special în ceea ce privește turismul local, conform datelor Netopia.


Clienții care au făcut plăți cu cardul în 2020 au rămas fideli acestei metode de plată, deși în acest an ponderea a scăzut până aproape de cifrele de dinainte de pandemie.


Activarea noii versiuni 3DSecure pentru plățile cu cardul a dus la scăderea plăților online pentru că utilizatorii nu au fost familiarizați cu acest sistem. Oamenii au devenit reticenți pentru că nu le-a fost explicat acest nou sistem de plată și pentru că nu este un sistem centralizat, fiecare bancă având câte un mod diferit de autentificare prin 3DSecure.


Până de curând nimeni nu vorbea de retail alimentar online, acesta și-a făcut simțită prezența abia odată cu pandemia. Însă ceea ce se vinde acum online – cumulat cu serviciile de livrare rapidă – reprezintă în jur de 2% din ceea ce înseamnă retail tradițional.


Comportamentul consumatorului român este diferit față de cei din alte țări în perioada Black Friday. În afară de eMAG (care a și adus conceptul în România), comercianții extind și dizolvă evenimentul toată luna noiembrie, astfel că nu se înregistrează spike-uri semnificative în ziua respectivă. Chiar și așa, Black Friday este ziua în care se înregistrează, în medie, volume de 3 ori mai mari de vânzări decât într-o zi obișnuită.


Creșterile înregistrate, în medie, de Black Friday 2021 sunt de 10-15%. Chiar dacă sunt creșteri sub așteptările comercianților, trebuie să ținem cont că sunt cifre peste boom-ul din noiembrie 2020.


La nivel național, 80% din traficul prioritar în magazinele online vine de pe mobil, iar în platforma Netopia 68% din comenzi vin de pe dispozitivele mobile. Așadar, site-urile trebuie neapărat optimizate pentru versiunea Mobile pentru a crește vânzările online.


În ceea ce prpivește verticalele de top, cea mai mare tranzacție înregistrată de Netopia de Black Friday a fost la mobilă. Categoria Home&Deco a fost în top 5 categorii de vânzări, pentru că oamenii nu au mai plecat în concediu, ci s-au orientat către a avea grijă de casă.


Netopia estimează o creștere de 50% pe final de an. Coșul mediu a crescut cu până la 15%, ajungând la 240 lei (aproximativ 50 euro). O creștere cumva naturală având în vedere și creșterea prețurilor de anul acesta. Numărul de carduri noi care au făcut plăți prin platforma Netopia a crescut cu 36%. Dintre orașele țării, Bucureștiul rămâne campion la plăți online, reprezentând 32% din tot volumul de vânzări la plata cu cardul, urmat de Cluj, Timișoara și Brașov.


Pandemia a accelerat apetitul românului pentru online iar Horia estimează că se va menține o creștere de peste 30% a comerțului electronic.


Netopia a fost divizată în mai multe entități pentru a putea fi listată la Bursa de Valori București (BVB), deoarece sunt lideri de piață pe mai multe verticale de plată, în aceeași companie. Cea care procesează cardurile va fi acreditată la BNR ca instituție de plată, astfel că poate oferi servicii diversificate pentru clienți.


O altă misiune Netopia este educarea pieței online. Astfel a fost creat Netopia Ventures, un proiect de finanțare pentru startup-uri digitale. Proiectele de finanțare nu sunt doar din domeniul e-commerce, ci și din dezvoltare blockchain, imobiliare, influencer marketing, evenimente și live stream, live shopping etc.


Oamenilor nu le este frică să plătească cu cardul, ci le e frică să plătească cu cardul la comercianți în care nu au încredere sau pe care nu îi cunosc.

Când analizezi concurența, uită-te nu numai cum vinde produse, ci și cum face plata.