Social Commerce: De ce Europa și America de Nord sunt cu 10 ani în urma Chinei

Context

Cu o medie de 1.94 miliarde de utilizatori activi lunar la nivel global și 1.74 miliarde de utilizatori pe mobil, Facebook este de departe cea mai mare rețea de socializare din lume. În România avem 9.7 milioane de utilizatori activi, adică o penetrare a populației de 44%.

Pe scurt, expunerea de care brandul tău beneficiază dacă alegi să îți vinzi produsele prin Facebook este uriașă.

Ideea de a vinde pe Facebook nu este nicidecum nouă. Au fost lansate inițiative în acest sens încă din 2009 (tocmai datorită numărului foarte mare de utilizatori activi existenți și al timpului îndelungat pe care aceștia îl petrec pe platformă), iar doi ani mai târziu, în 2011, se deschideau și primele magazine. Din păcate, acestea au fost închise după doar 1 an pentru că utilizatorii preferau să cumpere direct de pe website-urile retailerilor. Nouă ani mai târziu și tot nu putem spune că Facebook rivalizează Amazon.

Cu toate acestea, social commerce este în creștere și, având în vedere că 9 din 10 consumatori apelează la social media pentru a lua decizia de a achiziționa, iar 75% dintre utilizatori cumpără un produs după ce l-au văzut pe social media, putem spune că potențial… există.

30% dintre cumpărătorii online sunt dispuși să achiziționeze produse prin intermediul rețelelor de socializare. (BigCommerce)

Ce este social commerce?

Social commerce înseamnă, în esență, că vinzi direct pe rețelele sociale. Sau creezi noi medii în care iei toate atributele unei rețele sociale – prietenii, grupurile, sistemul de vot, comentariile, discuțiile – și le combini cu e-commerce-ul.

Practic social commerce se aplică în cazul platformelor complexe unde poți profita de comunitățile deja formate și de influenceri pentru a-ți promova produsele. Cumpărătorii online pot pune întrebări despre produs, pot cere păreri, pot compara prețuri și, nu în ultimul rând, pot lua decizia de a achiziționa cu doar câteva click-uri, fără a părăsi platforma socială.

 

Social commerce-ul pătrunde timid pe piețele din Europa și America de Nord

Atunci când a fost lansată ideea de e-commerce, mulți au privit-o cu scepticism: cine ar furniza date sensibile precum adresa de acasă și datele cardului unui necunoscut? Odată cu evoluția securității criptografice, însă, oamenii au devenit mult mai relaxați în această privință, de unde și dezvoltarea e-commerce-ului pe piețele din America de Nord și Europa.

Putem spune că și acum asistăm la o schimbare de paradigmă similară. Așa cum s-a făcut migrarea din offline către magazinele online (e-commerce), la fel se va întâmpla și cu trecerea de la e-commerce la social commerce.

Motivul? Numărul tot mai mare de magazine online care sunt lansate la nivel global (până în 2021 se estimează că e-commerce va reprezenta 17.5% din totalul retail), consumatorii care au din ce în ce mai multe opțiuni din care pot alege și nevoia lor de a cumpăra pe bază de recomandări sau sugestii de la apropiați.

Brandurile au înțeles importanța social signals (like-uri, followers, testimoniale, review-uri, share-uri în social media) pentru succesul unui business în e-commerce. De aceea, cam toate magazinele mari au componente sociale în website-uri, doar-doar se va crea ceva mai mult engagement care ar duce, eventual, la creșterea ratei de conversie și a numărului de vânzări.

Dacă e să vorbim despre platforme care au înțeles trendul de social commerce, Pinterest și Instagram sunt cam primele (și singurele) care exploatează noul comportament al consumatorilor. Însă, componentele esențiale cum ar fi un chat comod de utilizat zi de zi, posibilitatea de a lăsa review-uri, de a contacta afaceri locale lipsesc încă din experiența utilizatorilor.

Pentru ca Instagram și/sau Pinterest să se încadreze cu adevărat în ideea de platformă de social commerce, primul pas important ar fi ca utilizatorii să nu mai fie redirecționați către platformele brandurilor și să poată achiziționa produsele direct din platforma socială.

 

De ce Europa & America de Nord sunt în urma Chinei

Chinezii au fost mult mai rapizi în a trece la următorul nivel. Aproape orice produs, de la rulmenți și până la mașini, poate fi achiziționat direct de pe rețele sociale.

WeChat este o aplicație de mesagerie și social media de unde poți achiziționa produse, îți poți comanda mâncare, chema un taxi, cumpăra bilete la film sau plăti facturile. La prima vedere, WeChat pare o aplicație de mesagerie clasică, similară cu Facebook sau WhatsApp.

„Magia” constă în faptul că îți poți adăuga un portofel electronic care îți permite să beneficiezi, în același timp, de toate facilitățile unei rețele sociale și ale comerțului online. “A one stop app” care îți face viața mai ușoară.

Mai multe detalii despre cum funcționează WeChat în video-ul de mai jos.

 

 

Alibaba, rivalul Amazon în Asia, și-a lansat și el propria aplicație, Taobao, prin care, dacă faci parte dintr-un grup de chat dedicat unui anumit interes/hobby, poți achiziționa produse asociate. Practic, dacă îți place alpinismul, poți organiza următoarea ieșire cu prietenii și achiziționa echipamentul necesar în același timp, fără a părăsi conversația.

via GIPHY

Motivele pentru care social commerce a prins extrem de bine la chinezi, dar nu și la europeni sau americani, sunt atât de ordin economic/politic, cât și cultural.

În primul rând, Facebook, Twitter și Youtube sunt interzise China. În al doilea rând, chinezii sunt recunoscuți pentru faptul că se consultă cu familia sau prietenii înainte de a face o achiziție. La asta se adaugă și faptul că sunt obișnuiți să lase constant review-uri. Conform unui studiu Nielsen, 40% dintre consumatorii chinezi lasă review-uri prin intermediul aplicațiilor de mesagerie precum WeChat. În comparație, mai puțin de 1% dintre consumatorii din vest sunt dispuși să facă acest lucru. Review-urile sunt principala metodă prin care brandurile capătă vizibilitate în China, iar retailerii cu review-uri negative dispar repede din peisaj.

 

Facebook Marketplace – pseudo social commerce-ul de pe la noi

N-am spune că Facebook încearcă să-i copieze pe chinezi, însă cert este că încearcă să facă ceva social commerce prin lansarea Facebook Marketplace (în 2016). La noi a apărut undeva pe la mijlocul anul trecut. Din păcate, însă, Facebook Marketplace nu este în niciun caz perceput ca un loc în care poți descoperi branduri, ca să fim eleganți. Seamănă, mai curând, cu o piață cu de toate. Și asta nu doar în România, ci la nivel global.

Totuși, în prezent, Facebook este singura platformă care încearcă să se apropie de funcționalitățile oferite de WeChat sau Taobao.

 

Concluzie

Cumpărăturile prin intermediul rețelelor de socializare sunt cu siguranță the next big thing în e-commerce. Poate că Facebook va descoperi în cele din urmă rețeta perfectă sau poate că o nouă platformă va facilita acest trend, însă cert este că mai devreme sau mai târziu va trebui să ne adaptăm.

Dacă ai un magazin online, ar trebui să te gândești la ce înseamnă social commerce încă de pe acum. Poate că nu vei obține rezultate spectaculoase în următoarele luni, însă poți experimenta și te poți familiariza cu modelul de business. Astfel, o dată ce trendul va căpăta porporții și în vest, vei fi cu 10 pași înaintea competiției.

Tu ce crezi despre comerțul prin intermediul platformelor de socializare? Spune-ne părerea ta în comentariile de mai jos.