Trenduri în eCommerce de implementat în 2022
După cum se arată într-un raport al Statista, piața mondială de eCommerce a generat vânzări de aproximativ 4,9 trilioane de dolari în 2021. Este un peisaj care evoluează constant, ceea ce înseamnă că trebuie să știi cum să implementezi cele mai noi tendințe și să ții pasul cu cele mai recente inovații de pe piață.
A rămâne la curent cu tendințele comerțului electronic nu este o opțiune – este o necesitate. Pentru proprietarii de afaceri de comerț electronic, contactul permanent cu tendințele industriei este deosebit de important pentru a rămâne competitivi și pentru a identifica noi oportunități.
Iată cele mai importante tendințe de urmărit în comerțul electronic, provocările viitoare și cum să le depășim.
1. Realitatea Augmentată (AR) și Realitatea Virtuală (VR)
Tehnologia care îmbunătățește viața oamenilor și experiența de cumpărare va fi adoptată de cei mai de succes retaileri online. Aceasta include AR & VR.
WhatIs definește Realitatea Augmentată (AR) astfel:
„Realitatea augmentată este integrarea informațiilor digitale cu mediul utilizatorului în timp real. Spre deosebire de realitatea virtuală, care creează un mediu complet artificial, realitatea augmentată folosește mediul existent și suprapune informații noi.”
Potrivit Augment, Realitatea Virtuală (VR) este „o simulare artificială, generată de calculator sau de recreare a unui mediu sau a unei situații din viața reală. Aceasta face utilizatorul să simtă că experimentează realitatea simulată, în primul rând prin stimularea vederii și a auzului.”
Se așteaptă ca aproximativ 14,94 milioane de dispozitive VR să fie livrate în 2022, potrivit Oberlo. Pentru a înțelege cum AR și VR pot ajuta afacerile de comerț electronic, trebuie să vedem ce au de oferit aceste inovații consumatorilor.
Showroom-uri virtuale
În calitate de utilizator, ai prefera să privești fotografii sau să faci un tur virtual al magazinului, înainte de a cumpăra? Preferăm experiența de cumpărături din viața reală, motiv pentru care folosirea showroom-urilor virtuale poate economisi timpul și energia cumpărătorilor, pe care le consumă atunci când merg la cumpărături în mall.
Vizualizarea produsului
Oferirea posibilității unei vizualizări aproape reale a produselor este o șansă ca oamenii să încerce produsul înainte de a-l cumpăra, fapt care seamănă mult cu rutina obișnuită de cumpărare la care ne expunem în magazinele fizice.
De exemplu, Ikea a lansat AR Catalogue App, unde cumpărătorii pot vedea cum se vor potrivi anumite piese de mobilier în casele lor.
2. B2B salută, în sfârșit, comerțul electronic
Se estimează că tranzacțiile de comerț electronic business-to-business vor depăși 4.600 miliarde dolari până în 2025. Acest lucru înseamnă că numărul de platforme B2B precum companiile de drop shipping care oferă experiența de cumpărături online va crește, aceasta devenind aproape la fel de funcțională ca și în segmentul B2C.
Fapt care se aliniază cu tendințele din rețelele de socializare, deoarece word-of-mouth și comunicarea sunt vitale în B2B, iar social media marketing este una dintre cele mai bune modalități de promovare a afacerii de comerț electronic online.
Odată cu ascensiunea Millennials ca audiența numărul unu care utilizează tehnologia pentru aproape orice tip de achiziție online, înseamnă că atunci când publicul modern analizează o companie, caută recenzii online și testimoniale de la acești clienți anteriori.
Cu doar un deceniu în urmă, site-urile B2B nu făceau un pas înainte de la formularele de contact și întrebările de vânzări. Astăzi, din ce în ce mai multe afaceri oferă pachete de prețuri și oportunități de cumpărare și nu există semne ale încetinirii tendinței.
3. Chatbot-urile sunt aici pentru a rămâne
Cu tehnologia AI și Machine Learning , roboții de chat vor deveni mai puternici ca niciodată în 2022 și ulterior. Funcția de bază a chatbot-urilor este de a înlocui o ființă umană reală care se află de cealaltă parte a conversației atunci când un client dorește să adreseze o întrebare sau are nevoie de ajutor.
După cum arată Grand View Research, piața de chatbot atinge o rată anuală de creștere de 24,9%. Din ce în ce mai multe companii de eCommerce au adoptat chatbot-uri și nu există niciun semn de încetinire nici în 2022, datorită următoarelor aspecte:
- Chatbot-urile seamănă cu oamenii: Prin Natural Language Programming (NLP), încep să acționeze și să răspundă exact așa cum o fac oamenii.
- Activarea vocală: Pe măsură ce Siri și Alexa devin din ce în ce mai integrate cu căutarea vocală și alte dispozitive inteligente, ne putem aștepta ca chatbot-urile să ofere răspunsuri la întrebări care sunt activate vocal.
- Asistența virtuală: Utilizarea smartphone-urilor este la un nivel istoric și a devenit o rutină înainte și după cumpărare. Cu ajutorul automatizării, chatbot-urile pot combina aplicații pentru a efectua activități de afaceri și servicii pentru clienți.
4. Livrarea de produse inovatoare
Când oamenii comandă și cumpără ceva online, doresc ca produsul să ajungă rapid. În acest scop, serviciile tradiționale de transport și marfă sunt standard, iar oamenii își pot primi produsele chiar și în câteva ore, în funcție de unde locuiesc. Dar ceea ce ne rezervă viitorul face ca procesul de livrare a produsului să însemne mai mult decât expedierea și așteptarea sosirii acestuia.
Amazon conduce deja cursa, prin începerea livrării cu drone în Anglia.
Odată cu inovațiile în livrarea produselor, costurile vor fi reduse, iar viteza de expediere va fi crescută. Așadar, afacerea voastră de comerț electronic trebuie să fie pregătită să-și îmbunătățească livrarea produselor în conformitate cu cele mai recente tendințe.
5. Checkout rapid
Cumpărătorul obișnuit nu dorește să treacă prin mai multe pagini de confirmare pentru a ajunge la pagina de finalizare a comenzii. Trebuie să faceți procesul cât mai rapid și cât mai simplu posibil.
Rata de abandonare a coșurilor de cumpărături a crescut la 69.57%, 28% dintre consumatori afirmând că procesul de finalizare a comenzii este mult prea complicat pentru ei. Pentru a îmbunătăți acest proces, luați în considerare următoarele sfaturi:
- O singură pagină: Veți crește rata de succes a vânzărilor cumulând 3 pagini într-una singură. Simplificați procesul, solicitând doar informațiile necesare. Orice altceva ar trebui să fie opțional. Cu o pagină de finalizare a comenzii, veți reduce problemele pentru utilizator și abandonul coșului, în acest proces.
- Câmpuri auto-completate: Eliminați necesitatea ca utilizatorii să-și introducă în mod constant datele. Prin portofele digitale precum Google Pay, Apple Pay sau PayPal, utilizate cel puțin o dată, informațiile vor fi utilizate automat atunci când clenții își aleg metoda de plată.
- Nu condiționați la înregistrare: Una dintre piedicile constante din comerțul electronic este obligarea oamenilor să se înregistreze înainte de a decide dacă doresc să cumpere sau nu. Este posibil ca oamenii să nu planifice nici măcar să se întoarcă din nou pe site-ul tău, așa că de ce ai vrea să-i îndepărtezi de la bun început?
6. Gândire mobile-first
Din 2021 până în prezent, peste 79% dintre utilizatorii de smartphone-uri au cumpărat ceva online folosind dispozitivele lor digitale. A avea o experiență de comerț electronic receptivă la dispozitive mobile nu te face pregătit pentru viitor. Potrivit unui studiu realizat de DynamicField, doar 12% dintre clienți sunt mulțumiți de experiența lor de cumpărături pe mobil, ceea ce înseamnă că această tendință are mult mai mult spațiu de îmbunătățire. Aici se află oportunitatea ta.
Oferirea unei experiențe de cumpărături mobile fără cusur înseamnă că, atâta timp cât oamenii folosesc smartphone-uri, pot face cumpărături indiferent unde se află.
În condițiile în care comerțul electronic mobil continuă să crească așa cum s-a prezis, așteptările pot arăta astfel: cu cât investiți mai mult în abordarea mobile-first și în design-ul site-ului, cu atât aveți mai multe șanse de a vă crește rentabilitatea investiției și rata de conversie.
7. Prezența pe mai multe canale
Cumpărătorii de astăzi sunt peste tot, online și offline. Acesta este motivul pentru care este important ca afacerea ta de comerț electronic să fie prezentă acolo unde se află utilizatorii țintă. Cu o abordare bazată pe mai multe canale, veți putea să vă anunțați clienții cu privire la cele mai recente oferte și să le trimiteți un mesaj cu privire la fiecare etapă a experienței de cumpărături.
Potrivit unui raport al Braze, utilizatorii care au fost contactați pe mai mult de două canale și-au ridicat nivelul de interacțiune cu brandul cu 800%. O prezență pe mai multe canale înseamnă e-mail, rețele sociale, notificări push, SMS-uri, chatbot-uri și mesaje în aplicație disponibile 24/7/365. Pentru a-l face să funcționeze, trebuie să știi cum să-ți adaptezi mesajele pentru fiecare canal, dar și să le păstrezi coerente pe toate canalele.
Personalizarea mesajelor pe mai multe canale necesită și multă organizare. Trebuie să trimiteți mesaje specifice, care se bazează pe interesele utilizatorului, pe comportamentul de cumpărare și pe paginile pe care navighează utilizatorul. Unul dintre brandurile care înțeleg valoarea omniprezenței în eCommerce este Steve Madden.
Atunci când un cumpărător devine inactiv pe pagina sa, încearcă imediat să-l reactiveze cu mesaje personalizate care diferă de cele pe care le trimite cumpărătorilor obișnuiți. Pentru a conecta și mai mult lumea magazinelor fizice cu experiența online, brandul oferă și o aplicație pentru utilizatori, unde vor fi notificați în mod constant și își vor dezvolta propriul profil, care apoi poate fi folosit pentru mesaje personalizate și oferte speciale din partea mărcii.
8. Experiența cumpărăturilor sociale
Cumpărăturile sunt și vor rămâne o experiență socială. Indiferent de an și indiferent de trend, este vorba despre crearea de relații și oferirea de valoare pentru bani, de la mall-uri, la magazine online.
Natura socială a cumpărăturilor a făcut ca platforme precum Instagram și Pinterest să înceapă să integreze experiențe de cumpărături în cadrul platformelor. Pinterest oferă deja mărcilor posibilitatea de a-și partaja și vinde produsele pe platformă. Diferența față de Instagram este că utilizatorii Pinterest caută în mod activ ceea ce doresc să cumpere.
9. Modele pe bază de abonament
Atâta timp cât aveți produse și servicii de înaltă calitate și la cerere, modelele pe bază de abonament vor funcționa cu siguranță pentru afacerea voastră. Clienții mulțumiți sunt dispuși să plătească prețul, atâta timp cât primesc ceea ce plătesc și prețul este justificat. De fapt, potrivit Deloitte, aproximativ 69% dintre gospodăriile din SUA se abonează la unul sau mai multe servicii de abonament de streaming video.
Iată câteva sfaturi pe care le puteți urma atunci când construiți un model de afaceri bazat pe abonament:
- Dați conceptului vostru un test. Oferiți abonamente și servicii eșantion și vedeți dacă piața va reveni pentru mai multe.
- Oferiți reduceri și oferte speciale pentru abonamente pe termen lung.
- Implementați opțiuni de plată multiple și convenabile și faceți posibilă reînnoirea automată.
- Oferiți servicii excepționale pentru clienți.
10. Fii etic și concentrează-te pe sustenabilitate
Consumatorii devin din ce în ce mai conștienți din punct de vedere social de ceea ce se întâmplă în jurul lor. Potrivit unui studiu realizat de Renolon, aproximativ 56% dintre consumatorii americani nu mai sprijină companiile pe care le consideră lipsite de etică. Chiar și guvernul se concentrează pe aprovizionarea cu energie regenerabilă pentru oamenii săi, așa că nu este de mirare că și cetățenii îi urmează exemplul.
În cadrul companiei, ar trebui să deveniți conștienți de modul în care vă procurați materialele. Asigurați-vă că veți cumpăra de la afacerile mici, independente și eliminați nevoia unei entități care să intermedieze, adică angrosiștii și comercianții cu amănuntul. Spuneți-le clienților despre acest lucru prin declarațiile de misiune și viziune și încurajați-i în mod constant să practice și ei sustenabilitatea.
11. Ascensiunea Video Marketingului
Poate fi dificil să creezi videoclipuri care să capteze atenția publicului tău, dar recompensele sunt cu siguranță excepționale, fiind ușor de digerat, rapid de consumat și foarte informaționale.
Tendințele comerțului electronic în 2022 includ crearea de tutoriale, videoclipuri unboxing, UGC (User Generated Content), reclame și multe altele. O mulțime de companii folosesc, de asemenea, vlogging-ul pentru a crește.
Concluzia
Un citat din monumentalul tratat „Arta războiului” spune astfel: „Cunoaște-ți dușmanul și cunoaște-te pe tine; într-o sută de bătălii nu vei fi niciodată în primejdie.”
Înțelepciunea veche de 2.000 de ani se aplică și astăzi în lumea afacerilor. Cunoaște-te pe tine și pe rivalii tăi sau riști să pierzi bătălia comerțului electronic.
Daniel Ene
Growth Hacker & SEO Strategist MOLOSO
Daniel Ene se consideră unul dintre norocoșii care și-a găsit pasiunea încă de la începutul carierei sale. De când a descoperit SEO, s-a îndrăgostit de această disciplină de marketing. De peste 9 ani s-a implicat în proiecte mari și mici, de la start-up-uri până la companii internaționale. Este în permanență în căutare de nou și de dezvoltare, atât profesională, cât și personală. Zi de zi caută, testează și implementează noi trucuri de SEO pentru a-și ajuta clienții să aibă succes.