User Experience: sfaturi bune de pus în practică pentru magazinele online

În fiecare an, magazinele online investesc zeci de mii de euro în reclame pe Facebook și Google, însă subestimează importanța unei experiențe plăcute și nu alocă suficiente resurse în această direcție. „O experiență neplăcută nu doar că îl va face pe utilizator să părăsească site-ul, dar îl va face să părăsească site-ul cu o impresie neplăcută despre brand”, spunea Karl Gilis, co-fondatorul AGConsult într-un interviu. Dacă vrei ca utilizatorii tăi să aibă doar cuvinte de laudă pentru tine, iată câteva sfaturi de care să ții cont.

 

User Experience ≠ design

De cele mai multe ori, oamenii asociază User Experience (UX)  cu designul – cât se poate de greșit! UX înseamnă un site ușor de navigat atât pe desktop cât și pe mobile, care se încarcă rapid și pe care procesul de onboarding & checkout este cât se poate de simplu. Este important ca site-ul să arate bine, dar este și mai important ca utilizatorul să înțeleagă ce trebuie să facă.

 

Întâi scriem conținutul apoi creionăm designul. Nu viceversa!

O altă greșeală pe care o fac multe afaceri la început de drum este că își structurează conținutul site-ului în funcție de design. Designul ar trebui să susțină conținutul și nu invers. Acest lucru este valabil în special prin prisma desktop vs. mobile: doar pentru că site-ul arată bine pe desktop, nu înseamnă automat că va arăta la fel de bine și pe mobile. Designul, ca și conținutul (dimensiunea textelor, de pildă) trebuie adaptat pentru fiecare platformă astfel încât site-ul să fie funcțional și ușor de folosit.

 

Un UX în e-commerce făcut  „corect” ajută utilizatorul să: 

  • Identifice rapid brandul pe al cărui site se află
  • Pagina pe care se află
  • Locația meniului
  • Cum se poate întoarce în pagina anterioară
  • Unde este bara de search și cum poate aplica filtre
  • Cum poate accesa mai multe informații despre un produs
  • Cum poate accesa review-urile produselor
  • Cum poate achiziționa un produs
  • Cum poate salva un produs pentru mai târziu
  • Cum poate contacta brandul ș.a.m.d.

 

Un UX în e-commerce făcut incorect poate fi ușor identificat prin următoarele: 

 

  • Insuficiente detalii despre produse

Faptul că utilizatorii nu pot vedea produsul pe care urmează să îl cumpere, nu pot identifica textura și nici aprecia mărimea este deja un dezavantaj major pentru magazinele online. De aceea ar trebui ca descrierea produselor să fie cât mai cuprinzătoare, dar în același timp persuasivă (nu folosi descrierea standard de la producător).

  • Poze și video neprofesioniste

Pozele sunt o modalitate simplă prin care utilizatorul își poate face o idee mai clară asupra produselor. Fotografiile trebuie să fie de calitate, iar produsele ar trebui fotografiate din mai multe unghiuri și de la distanțe diferite. Anumite caracteristici, însă, nu pot fi transmise prin intermediul unor poze statice, iar aici intervine utilitatea unui video.

  • Customer service inexistent

Produsul, de unul singur, nu este suficient pentru a încheia o tranzacție. Înainte de a achiziționa pentru prima dată, utilizatorii caută și informații despre modalități de plată, livrare și retur. Dacă aceste pagini lipsesc sau sunt greu de găsit, utilizatorii vor considera că site-ul nu are credibilitate și vor părăsi pagina. În schimb, o pagină dedicată customer service, unde utilizatorii găsesc detalii de contact și răspunsuri la întrebări frecvente, va ajuta la creșterea ratei de conversie.

  • Checkout complicat

Un proces complicat de checkout, cu mulți pași, îi face pe utilizatori să renunțe. La fel și momentul în care utilizatorii constată că nu pot plasa o comandă fără a avea un cont creat și trebuie să o ia de la capăt!

  • Motorul de căutare intern și filtrele de căutare

Există și utilizatori care știu exact ce își doresc. Pentru ei, procesul de căutare ar trebui să fie cât mai rapid,  iar rezultatele cât mai relevante. Rezultatele de tip 404 generează o experiență extrem de neplăcută pentru utilizator și scad șansele ca acesta să se mai întoarcă pe site.

  • Absența butoanelor de Social Media

Social Media este o bună oportunitate de a atrage trafic pe site. Prezența pe Social Media nu trebuie să se rezume doar la conturile create – adaugă butoane de Social Media pe site pentru ca utilizatorii tăi să poată interacționa cu produsele.

  • Securitate

S-a demonstrat faptul că unii utilizatori abandonează procesul de achiziție din motive de securitate. Mulți comercianți nu reușesc să le inspire încredere consumatorilor din cauză că nu folosesc indicatori privind securitatea informațiilor protejate prin HTTPS.

 

Pentru mai multe trucuri despre UX click aici.