Episodul 2 al tocăniței de morcovi pentru magazine online – Despre mărci înregistrate

De ce avem nevoie de o marcă înregistrată pentru magazinul nostru online? Cum alegem denumirea brand-ului ca să ne putem diferenția pe piață? Bogdan Manolea – jurist, Co-fondator Trusted.ro si membru în Juriul GPeC la secțiunea de Legal – are răspunsurile deja pregătite, formulate pe înțelesul tuturor celor care s-au lovit până acum de clasicul și ”neprietenosul” limbaj juridic.

Sunt un Morcov cu (p)renume! 

Vezi episodul 0 și episodul 1 dacă vrei să înțelegi contextul tocăniței: a explica într-un mod ușor ludic, iar uneori chiar aproape amuzant (ca să nu ne luăm prea în serios), niște reguli pe care e bine (și chiar obligatoriu) să le aplici dacă vinzi online.

O altă glumă ca să atingem scopul

Conform aceluiași principiu “Nu rata niciodată a pigmenta un discurs juridic cu o glumă, că așa ține minte lumea mai ușor”, începem cu altă glumiță:

Anul 2120. Un tip îmbrăcat într-un costum de șeic intră într-un bar din America.

Se duce direct la barman, în privește în ochi și-l întrebă direct într-o arabă perfectă:

− Ahrim bahram mahjjii Coca Cola?

La care barmanul se uita foarte nedumerit și-i răspunde într-o engleză cu accent sudist:

− Îmi ceri frumos un pahar mare si rece cu ce???

Dacă ați zâmbit măcar (evident, dacă nu știați bancul), misiunea este pe jumătate îndeplinită și lecția e pe jumătate învățată; adică, cât de amuzant poate fi ca un barman din America să nu înțeleagă ce e aia Coca Cola?!? 😁

Cine ești tu?

Și acum ajungem la proba practică: să presupunem ca deja ai decis să vinzi online, știi produsul principal (morcovul eco) și ai ajuns la momentul în care trebuie să îți alegi domeniul și brandul sub care vrei să te cunoască lumea minunată a iepurilor, pardon, a oamenilor care vor să cumpere morcovii tăi geniali.

Este momentul să faci un brainstorming în urma căruia vor rezulta probabil nume cum ar fi: Morcov.ro, Morcoveață, Morcovilă, BugsBunny, MăCheamăMorcov, CarrotMorcov și altele.

Înainte de a te decide care va fi numele sub care îți vei înregistra domeniul, și de a construi, și de a băga bani în reclamă, ar fi bine să respiri de cel puțin 10 ori, să te uiți la imaginea de mai jos (eventual să și zâmbești) și apoi să…

…și apoi să înțelegi că:

  • O denumire prea generică (gen Morcov.ro) va reprezenta un cui în talpă curând. Pe lângă că nu va putea să fie înregistrat ca marcă (sau în cel mai rău caz ca o marcă slabă), dacă ai succes în cel mai scurt timp vor apărea copiile mai mult sau mai puțin identice (cum ar fi Morcov.com) cu care va începe o luptă unde nu ai nicio armă;
  • O denumire deja protejată (gen BugsBunny) îți va crea probleme, cu siguranță, de încălcare a legii mărcilor, mai devreme sau mai târziu, iar consecința va fi că va trebui, inevitabil,  să îți schimbi denumirea sub care apari public și vei putea pierde și domeniul. Deci riști foarte, foarte mult. Poate chiar tot business-ul.

Și atunci ceea ce îți dorești – și este extrem de important să o faci la începutul aventurii tale, chiar înainte să îți alegi domeniul pe care va funcționa magazinul tău online – este să alegi o denumire:

  • Care să nu fie generică pentru domeniul în care activezi;
  • Care să nu fie identică sau similară cu o marcă înregistrată sau chiar o denumire aflată în comerț pentru același tip de produse sau servicii (indiciu: pot exista mărci înregistrate de care nu știi, sau chiar nu sunt folosite, dar ele tot sunt protejate – poți căuta pe o bază de date specializată);
  • Care să fie nouă și originală și unde poți depune cererea de marcă înregistrată pentru a beneficia de protecția legală.

Gata, ai ales: o să fie VasileMorocovilă.ro! Deși sună a nume de familie, Morcovilă nici nu prea există, iar un morcov eco românesc trebuie să aibă un prenume românesc – deci Vasile!

De ce mi-aș dori să am o marcă înregistrată?

Recent, unul din magazinele online m-a întrebat exact asta, chiar un pic siderat: “toată lumea parcă cere acum marcă înregistrată, chiar nu se poate fără?”.

Răspunsul pe scurt este: Ba se poate, dar nu este deloc recomandabil. De ce:

În primul rând, marca înregistrată îți oferă o exclusivitate de folosirie a denumirii respective. Nu e vorba de un monopol și nu este o exclusivitate absolută. Asta e o poveste mai lungă, dar pe scurt doar tu vei putea folosi denumirea de VasileMorcovilă pe morcovii tăi eco. În România sau în UE, depinde unde faci cererea. Poate nu pe șosete, dacă nu te interesează nișa asta. (Toate produsele și serviciile sunt împărțite în 45 de clase – vezi clasificarea de la Nisa pentru detalii)

Aceasta poate să fie un avantaj comercial deosebit și o siguranță a investițiilor în branding și în marketing. În timp, VasileMorcovilă poate ajunge să fie o valoare în sine (chiar și contabilicește).

Sunt și alte avantaje pe care le aduce înregistrarea ca marcă:

În fine, pentru că deja articolul sună a reclamă deșănțată pentru VasileMorcovilă, ar trebui să precizăm că lucrurile pot fi mai puțin roz și mult mai complicate, în special pentru denumiri prea generice sau unde există denumiri similare înregistrate în alte state. De asemenea, protecția mărcii după înregistrare poate fi un alt subiect delicat. De aceea, dacă aveți nevoie de consultanță mai specializată, vă recomand să discutați direct și aplicat cu un avocat specializat pe mărci sau un consilier în proprietate industrială.

Deci cine îl protejează pe VasileMorocovilă?

Bogdan

 

PS: Dacă aveți o marcă înregistrată în România, vedeți că recent s-a modificat legea română a mărcilor (legea 84/1998) prin legea 112/2020, iar până pe 30.09.2020 vă recomandăm să acționați pentru clarificarea produselor și serviciilor pentru care aveți înregistrată marca. Nu vă costă nimic la OSIM.

PS2: Dacă nu vă plac morcovii și vreți să parcurgeți legislația indigestă, vedeți legea mărcilor 84/1998, iar pentru marca comunitară Regulamentul UE 2017/1001 (sau mai detaliat pe site-ul EUIPO)

 


Bogdan Manolea

Co-fondator TRUSTED.ro

Bogdan Manolea este co-fondator Trusted.ro și jurat la GPeC al secțiunii de Legal de la început.

Bogdan Manolea este pasionat de subiecte de drept și tehnologia informației de peste 20 ani. Creator al paginii web Legile Internetului care prezintă din 2001 principalele evoluții din dreptul tehnologiei informației.

Este autor a suficiente prezentări și articole pe teme legate de Drept și Tehnologia Informației făcute la evenimente naționale și internaționale, în care încearcă să explice aspecte tehnice juriștilor și aspecte juridice celorlalți. Uneori și reușeste.

Pasionat de drepturi civile digitale și modul cum tehnologia, statul și business-urile ne afectează sau potențează drepturile fundamentale, Bogdan este unul din fondatorii și drectorul executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet – ApTI.

În mod paradoxal, nu se pricepe nici la iepuri și nici la morcovi.


Nu rata seria de articole cu conținut #CraftedToInspire semnate de specialiști în eCommerce și Digital Marketing, abonează-te la Newsletter-ul GPeC!